Tuesday, 20 July 2010 00:51

Spel: Bijbels stratego

Written by

Spel: levend stratego; te spelen na spel 'op zoek naar de sleutel tot geluk'; Die sleutel is tenslotte de boom des levens of bron des levens en die moeten de kinderen vandaag vinden.

Spelers (kinderen) hebben allemaal een kaart met daarop een bijbelse figuur (David, Goliath, Jezus, Gabriel, Mihael, Abraham, Izaak, Noah, Maria e.a.) of of deel van geestelijke wapenrusting of vrucht van de geest of gave binnen de gemeente (herder, evangelist, leraar) of functie (vader, moeder, kind, oudere). Achterop elke kaart staat welke vijand te overwinnen is met deze kaart. Elke groep moet uitkomen bij de bron/ boom des levens.

Er is geen routebeschrijving omdat de kinderen op aanwijzingen moeten lopen die zij via hun tegenspelers moeten zien te bemachtigen. Die kunnen ze alleen bemachtigen als zij die spelers overwinnen. Tegenspelers spelen een bepaalde rol en hebben een kaart bij zich die deze rol vertegenwoordigt. (demon, lust, depressie, angst, e.a.). Kinderen zouden moeten proberen deze figuren te ontwijken maar als je ze overwint krijg je van hen een nieuwe aanwijzing of andere beloning. Ze krijgen in ieder geval de bijbehorende kaart als 'trofee' of bewijs van overwinning.

Kinderen mogen dus ook zelf proberen de tegenspelers te tikken. Voorbeeld. Ze zien angst; deze probeert kinderen te tikken. Als zij getikt worden, moeten zij hun kaart laten zien. Als die niet de vijand kan overwinnen moeten zij hun kaart afgeven en teruggaan naar Jezus. Dat is een bepaalde plaats met een bepaald teken (kruis, bron, e.a.) die staat ingetekent op een plattegrond die ze mee hebben gekregen. Daar vinden ze in een emmer nieuwe kaarten. Degene die de emmer beheert, schrijft op wie er een kaart komen halen (ivm puntentelling).

De tegenspeler speelt zijn rol theatraal en duidelijk zodat kinderen weten wie hij vertegenwoordigd. Dan moeten zij nadenken en kijken of zij een kaart hebben die deze speler kan overwinnen. Als dat zo is dan moet degene met deze kaart proberen deze speler te tikken. Aanwijzingen die te bemachtigen zijn wijzen op zich allemaal naar de volgende tegenspeler. Oftewel: kinderen moeten alle tegenspelers proberen te overwinnen. Als zij alle kaarten van deze tegenspelers hebben verzameld weten zij nog steeds niet waar de boom des levens is. Maar de kaarten vormen een puzzel en die puzzel geeft een HART weer. ("Behoed uw hart boven alles wat is te bewaren want daaruit zijn de oorsprongen/ bronnen des levens.") 's Avonds wordt aandacht gegeven aan het hart: wat zit er bij jou in. Ken je echte liefde tot God?

Read 19277 times Last modified on Friday, 01 March 2013 00:45
Login to post comments